2015. augusztus 12., szerda

Gyökerek





Erre a bejegyzésre már rég készülök. Tulajdonképp azóta, hogy megtaláltam a következő kisfilmet. Csupán egy fotó hiányzott hozzá, amit végül Ozser segítségével sikerült ide varázsolni. Ezúton is köszönet érte!
Talán nem lesz olyan különös, leginkább magam miatt rakom ide. Bár sejtésem szerint azért Mamkának valamelyest biztos érdekes lesz a viselet miatt. Igaz, egyszerű viselet, nem különösebben díszes, de  nekem a legszebb a világon.
Számomra azért kedves a videó, mert a gyökereim vannak benne. Ahogy látom a képeken a ruhákat, amilyeneket a nagymamáim is hordtak, valahogy könny szökik a szemembe. Azt hiszem az utolsó generáció vagyok, aki elcsíphetett még valamit ősei kultúrájából. Az én nagymamáim még parasztruhában jártak, Kobak mostani szekrénye is egyik mamámé volt, annak idején hat ember tárolta benne a ruháit, most már neki egymagának alig elég. Az ajtaja belső falára ceruzával be van írva az esküvő és az első két gyerek születésének ideje. A második kettő úgy látszik már nem volt olyan lényeges. :-D Anyukám a harmadik volt.
Kaptam anno néhány gyönyörű ruhadarabot (kacamajkát, repikát, szoknyát) is a nagymamáimtól, de azok sajnos már nincsenek meg. Két nagykendő maradt csupán és az emlékek a fejemben.
Nagyon sokat jelent számomra, hogy még láthattam valamicskét a régi világból.
A  fotón az egyik leány az anyai nagymamám. Mit gondoltok, melyik? :-)



http://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/magyarorszagi_nemzetisegek/szlovakok/_multimedia/a_tarnoki_szlovak_noi_viselet/a_tarnoki_szlovak_noi_viselet.htm








12 megjegyzés:

  1. 1. A bal oldalira tippelek !
    2. A régiek ruhatára: bizony, ha elgondolom, hogy nagyapám-nagyanyám összes "felső ruházata" egy kétajtós szekrényben elfért - akkor...nem is tudom mit mondjak: csodálkozom, szégyenkezem ?
    A szekrénybelsőbe írt dátumokról: nekem meg az ómamám (=dédnagyanyám) imakönyvébe van beírva a sok születés-halálozási dátum. Meghatóak ezek. Az én dátumaimnak már sehol se marad nyoma....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 1.Még nem árulom el, hátha más is kedvet érez tippelni. :-)
      2.Igen, ezzel én is így vagyok. Én is szégyenkezem sokszor a pazarlás miatt, amit mi folytatunk a világban.Tulajdonképp a szekrényben az ünnepi ruhát tartották. Az én kétajtósomnak az egyik fele akasztós, a másik fele polcos. Apu pl. azt mondta, mikor gyerek volt egész nyáron mezítláb és egy klottgatyában szaladgált. A mama este kilögybölte a gatyát, másnap reggel ugrott bele. Anyu meg azt mesélte, hogy kocsi gumiból gyártottak maguknak papucsot. :-) Mármint lovaskocsi.
      A szekrényajtó számomra is különös, mert általában Bibliába, imakönyvbe írták a dátumokat. Bibliája mondjuk mamának nem volt.

      Törlés
  2. Én is a baloldalira tippelek.

    VálaszTörlés
  3. Egyértelműen a bal oldalira tippelek, látom a hasonlóságot. :-)
    Ismerős volt egy-egy ruhadarab, viselet. De nekem már csak fényképekről. Illetve anyai nagyanyám sokáig szoknyát hordott blúzzal, kendővel és a haját is sokáig fonta, majd feltekerte. Aztán levágatta a haját rövidre és az otthonka került előtérbe. Pruszlikra emlékszem, kendőre és kötényre.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. mama addig hordta a régi ruháit, míg papa meg nem halt. Papa nem engedte kivetkőzni, de utána már ő is átváltott az egyszerű egybe ruhákra. Az az úgynevezett vatóka nem csupán meleg volt, hanem marha nehéz is. Még emlékszem rá.

      Törlés
  4. A fotót nézve a baloldali. Vele érzek lelki hasonlóságot Téged látva képeken.Odavagyok az ilyen képekért!!!!!!
    Az én nagymamám nem viseletet hordott, hanem nagymamásan öltözködött: semmi színes...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Láttam már olyan Bibliát,amiben a születések,halálozások,nagy viharok fel voltak írva és van egy sváb szekrényem,aminek a titkos kis fiókján van ceruzával a név és dátum ráírva,kb száz évvel ezelőttről.

      Törlés
    2. Gondoltam, hogy neked tetszeni fog a kép. :-) Nincs is más kép mama ilyen fiatal korából.
      Szóval te is találkoztál ilyen szekrénnyel? Az enyémnek is van titkos fiókja. kettő is. :-)

      Törlés
  5. Ha letakarom fele arcot... nekem is a baloldali kép ugrik be...
    Nálunk is nagy divat volt, hogy a bibliába irták az adatokat...Én sajnos elajándékoztam a bibliát.../akkor nem tartottam talán fontosnak a gyökereket.. /

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kár, hogy nincs már meg az a Biblia, de reméljük akinek elajándékoztad, az vigyáz rá.

      Törlés
  6. Kedves Lányok! Mindenki nyert egy nagy piros pontot! :-)
    Anyu fiatalon hasonlított mamára, én meg hasonlítok anyura, úgyhogy valószínű mamára is. :-)
    Viszont másik mamámtól is örököltem, mert ő volt olyan szoptató bajnok, hogy apu öcsikéje még a sámlit is hordta mama után, olyan nagy korában is szopott még. No én is ilyen tejcsarnok voltam. :-)

    VálaszTörlés

Web Statistics